۱۳۸۷ دی ۹, دوشنبه

مينياتور : خودروي صد در صد ايراني؟؟


«طراحي بدنه توسط ايتاليا، ساخت موتور در آلمان، سيستم تعليق و ترمز با همکاري کره، پلتفرم برگرفته از پرايد و ريو، نام وارداتي از فرانسه ؛ خودرو صد درصد ايراني.»

(حال بماند كه املاي مينياتور نيز در روز رونمائي به اشتباه بجاي miniature بصورت miniator نوشته شد)
مينياتور» نام دومين خودرو ملي کشورمان!؟ است که مهرداد بذرپاش مديرعامل سايپا آن را خودرويي صددرصد ايراني دانسته و اين خودرو را حاصل فعاليتي 14 ماهه در دولت نهم به مردم معرفي کرده است. اما آيا واقعاً چنين است؟
اواخر سال 79 بود که با توليد خودرو ملي سمند، سايپا نيز به فکر افتاد تا چنين پروژه يي را در اين شرکت تعريف کند. ايران خودرو نيز بعد از سمند پروژه «پيکان جديد» را آغاز كرد. اما چيزي نگذشت که با انتصاب اقاي ويسه به رياست سازمان گسترش و نوسازي و برکناري منوچهر غروي از ايران خودرو و روي کار آمدن منوچهر منطقي اين پروژه متوقف شد. با امضاي قرارداد ال- 90 در سال 1383، دو شرکت ايران خودرو و سايپا پروژه هاي ملي سازي را کنار گذاشتند. به اعتقاد آنها خودروسازان بايد به دنبال سرمايه گذاري مشترک و خودروهاي چندمليتي مي رفتند.
اما با روي کار آمدن دولت نهم همکاري هاي صنعتي با خارجي ها مورد بازنگري قرار گرفت و پروژه ال- 90 متوقف شد. بذرپاش به عنوان نماينده سازمان تامين اجتماعي در اسفند 85 به عضويت هيات مديره پارس خودرو درآمد و چيزي نگذشت که مديرعامل اين شرکت شد. اين حضور زياد به طول نينجاميد و با رفتن احمد قلعه باني به سازمان گسترش به مديرعاملي سايپا منصوب شد تا پروژه خودرو ملي سايپا دوباره به جريان بيافتد.
«مينياتور» خودرويي است که بنابر وعده بذرپاش با قيمتي زير 10ميليون تومان به بازار عرضه خواهد شد و براي اقشار متوسط و کم درآمد جامعه ساخته شده است.
اين در حالي است که طراحي بدنه مينياتور توسط گروهي از طراحان ايتاليايي صورت گرفته و موتور آن نيز به شرکت آلماني FEV سفارش داده شده است. موتور اين خودرو در واقع همان موتور پرايد است که آلماني ها حجم آن را افزايش داده اند تا به قدرتش افزوده شود. موتوري 1500 سي سي با قدرتي معادل 80 اسب بخار با استاندارد يورو سه . سيستم تعليق و ترمز نيز با الهام از خودرو کره اي ريو ساخته شده و حتي نمونه سازي آن نيز در کره جنوبي صورت گرفته است. پلت فورم اين خودرو نيز الهام گرفته از پرايد و ريو است در حالي که سايپا مدعي شده پلت فورم جديدي براي مينياتور ساخته است.
قرار بود اين خودرو بهمن ماه رونمايي شود که به يکباره اواخر آذرماه براي چنين اقدامي انتخاب شد.منابع آگاه مي گويند دليل اين رونمايي هاي زودهنگام چه براي خودروي مينياتور و چه مدل فيس ليفت خودروي تندر انتقال مهرداد بذرپاش از سايپا به وزارت کشور است و هدف از اينكار نيز تمام شدن اين پروژه ها به نام بذرپاش است . ايشان كه علاقه زيادي به مطرح شدن دارند در بدو ورود به شركت پارس خودرو نيز شروع توليد خودروي مگان را اعلام نمود(بر خلاف نظر آقاي طهماسبي وزير وقت صنايع) و همچنين در مخالفت اقاي محرابيان وزير فعلي صنايع در افزايش قيمت تندر نيز تهديد به توقف خط توليد اين خودرو كردند.
منطقي مدير عامل ايران خودرو نيز انتقاد شديد به بذرپاش وارد کرده و اقدام اخير وي در رونمايي «فيس ليفت» تندر 90 را اقدامي غيرحرفه يي خوانده است و گفته وقتي قرار است خودرويي 18ماه بعد به توليد برسد رونمايي زودهنگام فيس ليفت آن را نمي توان اقدامي حرفه يي دانست.
مينياتور که سايپا از آن به عنوان خودرو صد درصد ايراني ياد کرده در واقع همان پرايدي است که فورد در سال 1988 پلت فورمش را به کيا موتورز کره داد تا اين شرکت چند سال بعد آن را در اختيار سايپا قرار دهد.

۲ نظر:

محمد قلمبر گفت...

سلام بر آقا مرتضی گل
تا بحال چند باری به وبلاگت سر زدم ولی مثل اینکه سرت شلوغه یا منصرف شدی
به هر حال موفق باشی
من هم بد نیستم. همین روزها نتایج لاتاری اعلام میشه ها
منتظر خبر خوش هستم
به قول اینوریها
Cross your fingers

قربانت
قلمبر

بابک کدخدائی گفت...

دوست عزیز - ای cross your fingers ای که نوشتی یعنی چه؟